Przejście z umowy o pracę na B2B przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny

Samozatrudnienie jest to forma prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która jest kontynuacją poprzedniego zatrudnienia na umowie o pracę lub umowie zlecenia. Pracodawcy mając pewne korzyści bardzo chętnie przechodzą na taką formę współpracy ponieważ zmniejszają swoje koszty stałe a pracownik dostaje wyższe wynagrodzenie. Również sprawy księgowe sprowadzają się tylko do rozliczenia faktury za usługi. Tak zwane B2B jest często stosowane u programistów, którzy nie mają problemów ze znalezieniem pracy i mogą sobie świadczyć usługi z pracodawcą a nie są związani z nim trwałą umową. Oczywiście taka forma ma też swoje wady bo umowa może być rozwiązana z dnia na dzień i nie obowiązują przy niej benefity związane ze zwykłą umową o pracę(oczywiście wszystko zależy od zapisów w kontrakcie).

Dla banków taka forma działalności jest akceptowana jednak trzeba mieć na uwadze, że nie każdy bank przyjmie nas z otwartymi rękami. Powodem takiej sytuacji jest to, że nawet mając stały kontrakt to bank może wymagać od nas przepracowania określonego czasu a w niektórych bankach będzie to nawet minimalny okres dla działalności czyli np. 12 miesięcy. Są jednak banki, które idą na rękę i biorą pod uwagę tak zwaną ciągłość gdzie może wystarczyć przepracowanie w formie B2B tylko 3 miesiące. Poniżej przygotowałem zestawienie jak to wygląda na dzień dzisiejszy i z doświadczenia takie tematy przechodzą. Są zapisy w regulacjach dlatego jeśli je spełniamy to warto składać wniosek.

  • mbank – Jeśli działalność gospodarcza wynika z samozatrudnienia wówczas dochód z tytułu prowadzenia takiej działalności może stanowić źródło spłaty kredytu już po upływie 3 miesięcy od momentu otwarcia jednoosobowej działalności pod warunkiem, że wnioskodawca nadal współpracuje z firmą, w której wcześniej był zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez okres co najmniej 6 miesięcy lub wykonuje pracę o tym samym charakterze współpracując z innym podmiotem.
  • Millennium Bank –  bank wymaga 6 miesięcy wykonywania działalności jeśli jest to kontynuacja umowy o pracę, zlecenie lub dzieło, pod warunkiem, że jest to ten sam zakres działalności ale nie musi to być ten sam pracodawca. Bank Millennium nie uznaje dochodu tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w branży podwyższonego ryzyka, lub jeżeli jest jedynym źródłem dochodu w danym wniosku i prowadzona jest krócej niż 24 miesiące. Wprowadzono na etapie symulacji weryfikacji dochodów po numerze NIP, system automatycznie będzie pobierał z bazy CEIDG główny numer PKD i na tej podstawie będzie sprawdzał dochód w lokalnej bazie branż zagrożonych, dzięki czemu już na etapie wstępnej weryfikacji zdolności kredytowej otrzymasz informację czy dochód klienta proceduralnie będzie mógł być przyjęty przez bank w procesie oceny zdolności kredytowej bez konieczności uzupełniania dokumentacji i oczekiwania na decyzję analityka
  • BNP Paribas – wystarczy 3 miesiące samozatrudnienia tylko w przypadku gdy jest to przejście z umowy o pracę u tego samego pracodawcy na własną działalność. W innych przypadkach mogą być problemy aby bank zaakceptował taką formę.
  • PKO BP – wystarczy 6 miesięcy na dzień złożenia wniosku w przypadku umowy B2B inaczej samozatrudnienia. Dodatkowo bank akceptuje umowę B2B, która trwa krócej niż 24 miesiące jeżeli spełnione są takie warunki:
    1) okres poprzedniej formy wykonywania pracy oraz aktualnej umowy B2B wynosi minimum 24 miesiące, a zakres wykonywanych czynności w ramach B2B jest zbieżny z obowiązkami wykonywanymi przed rozpoczęciem działalności gospodarczej,
    2) wygaśnięcie umowy B2B min. 12 m-cy w przód od dnia złożenia wniosku,
    3) umowa B2B może być podpisana z innym podmiotem, niż podmioty dla którego wnioskodawca świadczył usługi przed rozpoczęciem
    działalności gospodarczej .
  • Alior Bank – samozatrudnienie od minimum 3 miesięcy pod warunkiem udokumentowania przejścia z umowy o pracę na czas nieokreślony lub określony na własną działalność gospodarczą. Rodzaj świadczonych usług nie może ulec zmianie oraz ważne aby umowy obowiązywały przez minimum 6 miesięcy. Możliwe odstępstwa od tych założeń jednak wtedy decyduje analityk czy jest możliwość finansowania.
  • Citi Handlowy – wymagane jest prowadzenie firmy przy samozatrudnieniu od minimum 6 miesięcy ale staż z tym samym pracodawcą od minimum 18 miesięcy.
  • PEKAO SA – standardowo wymagane jest przy JDG aby firma istniała 12 miesięcy. Nie ma specjalnych procedur dla krótszych okresów zatrudnienia więc należy przyjąć standard.
  • BOŚ Bank – bank ten również nie posiada w dokumentacji odstępstw od minimalnego okresu dla kontraktów w formie B2B. Wymagane jest 12 miesięcy prowadzenia firmy jednak bank może od nas dodatkowo wymagać aby rozliczenie PIT było za pełny ostatni okres. Dodatkowo jest lista branż, które nie są akceptowane.
  • ING – wymagane jest minimum 12 miesięcy prowadzenia firmy. Stały kontrakt niestety nic nam nie da bo od tej reguły nie ma odstępstwa. Bank ma obecnie listę wykluczonych branż.
  • Santander – przy JDG bank bierze pod uwagę kwotę kredytu gdzie do 300tys zł wystarczy nam ostatni rozliczony PIT + okres bieżący. Powyżej kwoty 300tys zł Santander poprosi nas o wyniki finansowe i 2 ostatnie rozliczone PITy + aktualne wyniki finansowe. Nie ma specjalnej ścieżki dla wniosków przy kontraktach B2B.

Lista zawiera większość banków działających na polskim rynku. Starałem się przygotować to na dzień dzisiejszy z aktualnymi danymi, które za jakiś czas mogą się zmienić. Warto jednak zerknąć bo przechodząc z umowy o pracę na własną działalność z tym samym lub innym pracodawcą to już po 3 miesiącach możemy starać się o hipotekę.

Jeśli pojawią się pytania lub zmieniły się jakieś parametry to zapraszam do dyskusji w komentarzach. Można też pisać lub dzwonić a jak tylko będą mógł to postaram się pomóc. Oczywiście brak opłaty za taką pomoc.

Marek Kozera

787976915

Dodaj komentarz